14 Aralık 2013 Cumartesi

Murat Güzel ve İtibar dergisi


 Murat Güzel
Murat Güzel, eski şairlerden ve doksan kuşağındandır. Aynı zamanda iyi bir şairdir. Fayrap dergisinde bir ara yazdı, epey hacimli ve kaliteli şiirlere imza attı. Belli bir okur kitlesi de oluşturdu diyebiliriz. İlginç üslubuna, çoğu şiir okuyucusunu aşina kılmayı ve belli bir tarz şiirin de sahibi olmayı başardı. Felsefi ve bilinç yanı ağır basan, aynı zamanda güncellik bağlamından da kopmayan bir şiir yazıyor Murat Güzel. Bu, Murat Güzel’in, Ezra Pound ve T. S. Eliot gibi şairleri zamanında iyi özümsediğini gösterir. Gerçi şimdi Eliot’tan, Pound’dan filan bahsetmek ne kadar yenidir bilinmez. Ama doksan kuşağı şairlerinin bu isimlerle yatıp kalktığını biliyoruz. Onlardan sağlam bir şiir bilinci edindiklerini de. Ama işte, yerli, ana kaynaklar ihmal edilince maalesef Ezra Pound da veya başkası da sizi ulaşmanız gereken yere götürmüyor. Sonuçta doksan kuşağı gibi Ezra Poun’dan tevarüs edilmiş tavırlarla şiirler yazmış oluyorsunuz sadece. Hakan Şarkdemir’in, Murat Güzel’in hatta doksan kuşağının birçok şairinin eda ve bilgelik bakımından bu kaynaklardan beslendiklerine şahit olduk. Şiirde iyi sayılırlar ama yerli değiller. Tabi bunun yanın da tuhaf bir İsmet Özel şiiri etkisi de var, doksan kuşağında. Fakat bu başlı başına ayrı bir konu.


Sophhia Aeterna


İri, seyrek damlalar halinde düştük toprağa


Bir kez kendime


Bir kez daha fısıldadığım da kendime


Çıkar çarığını


Bu kutlu, bu ketum topraklarda yürü yalınayak


Yanan çalılığın ateşi yüzünde harlanarak


Dinlediğin kalp atışları


Telaffuzu zor bir harfken gırtlağında kaderin kendine bir pay bırak


… (İtibar, Murat Güzel,22)


Sophhia Aeterna, Ocak 2013 sayısından itibaren İtibar dergisinin yayımlamış olduğu en dolgun ve en derinlikli şiiridir. Üstelik bu şiir, İtibar dergisinde, lirik zannedilen, mantık ve içerik olarak metafizik donanımı zayıf hece şiirlerinin arasında başka bir dünyadan geldiği izlenimi de vermiyor değil- Hece şiirini kendine has bir şekilde kavrayan tek şair İbrahim Tenekecidir, diğerleri onun taklitleri olarak naylon bir etki yayıyor. Çünkü şiir açısından Murat Güzel şiirini taşıyamıyor gibi duruyor dergi. Eğer gerçekten İtibar dergisi Murat Güzel’in şiirlerini yayımlamaya devam edecekse şiir okuyucusu olarak kendi adımıza sevineceğiz. İtibar’ın diğer şairleri adına da üzülmek durumunda kalacağız. Çünkü bu tür şiirler İtibar’ın aşina olduğumuz diğer şiirlerini görünmez kılacaktır. Veya ezecektir. Tam yerli bir şiir olarak kabul edilmese de Murat Güzel’in bu şiirleri, kendisini fark ettiren, okutan kaliteli şiirlerdir. Üstelik, bu tür bilgece konuşmaların, tarihsellik ve derinlik barındırmayan küçük adamın mırıltıları yanında daha etkili ve güçlü görünmesi çok doğaldır.
 

 

Yeprem Türk 

Kaynak: http://kurulusdergisi.blogspot.com/2013/09/murat-guzel-ve-itibar-dergisi.html 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder