Murat Güzel’in (1971) iki bölüm halinde sunulmuş 12 şiirden
oluşma ilk ve şimdilik tek şiir kitabı Uzak Koku, çok ilginç bir kitap.
İlginç nitelememi besleyen epeyce sebep var:
Şairi gerçek anlamda okuryazar, araştırmacı, donanımlı biri
olarak yansımış sayfalara.
Bu haliyle doğum yeri olan Konya’da yaşıyor. Hayat
hikâyesinde “şiir ve edebi çalışmaları”nı yayımladığı 11 dergi sayılmasına karşın,
kitapta bazıları epey uzun, sadece 12 şiir yer alıyor. Gerçi bunların “1997 ila
2004 yılları arasında Aşiyan, Jurnal, Atlılar, Huruç ve Kökler dergilerinde yayımlan”dığı
da belirtiliyor not olarak kitabın sonunda.
Şiirlerin göndermeleri arasında şairler kadar, edebiyatçı, sanatçı
(müzisyen ve ressam), felsefeci, siyasetçiler de bulunuyor.
Şiirleriyle “siyasi ve felsefi yazıları”nı bütünüyle muhafazakâr
dergilerde yayımlamasına karşın adını andığı ya da göndermede bulunduğu şairler
sadece bu kanattan değil: Akif, Sezai Karakoç, Cahit Zarifoğlu, İsmet Özel’in yanı
sıra, Tevfik Fikret, Ece Ayhan, Edip Cansever, Cemal Süreya, Turgut Uyar, Dağlarca
da kitapta esenlenen şairler arasında yer alıyor. Dünya şiirinden adların
(Eliot, Rilke, Adonis, Walt Whitman, Ezra Pound, Marinetti, Goethe) yanı sıra
birkaç da Divan şairi (Fuzuli, Nabi) anılıyor, bu arada.
Son bir şey de, birçok yabancı dilden (İngilizce, Fransızca,
Arapça, Latince...) sözcükler, küçük sözcük kümeleri bulunuyor şiirlerde.
Bu özet betimlemenin bir şiir kitabıyla ilgili olması şaşırtıcı,
hatta irkiltici, tuhaf gelebilir. Öyleyse, Murat Güzel’in kendi şiiriyle ilgili
olarak “ironik realist” şiir nitelemesini bir kenara bırakarak, soralım: Nasıl
bir şiir Murat Güzel’in şiiri?
Epey iyi, başarılı sayılabilecek bir şiir... Araştırmaya, yazılı
kültüre dayalı arka planına karşın, özelikle ilk bölümüyle öğreticiliğe, kuruluğa
pek düşmüyor. Ses yakınlığı bulunan iki sözcüğü ve başka sözcükleri arka arkaya
sayıp dökmesiyle, iç uyak ve tekrarlarla gelişen, düzyazısal anlatımcı bir yapısı
var. Reel, yani güncel ve özel bir coğrafyaya yaslanırken tarihsellikle gündeliği
dengelemesi avantajları, denebilir. Genel toplum sorunlarından çok bireyin
sorunlarına, iç dünyasına eğilmesi ve şiirde üstadı bellediklerine sevgisini
azaltmasıyla başarısı artacak, gelişebilecek bir şiir. Okumaları, düzyazı çalışmaları
önünü tıkamazsa tabii.
Kitaptan kendim için en baştaki kısa “Aşk” şirini seçiyorum;
şairin karakteristiğini yansıtması açısından da uzun “The Question For Amnesia”
şiiri seçilebilir.
(Çocukluk-ergenlik çağımın yedi yılını, parasız yatılı olarak
yaşadığım, hüzünlü anılarla içimde uyuklayan bir şehrin ışıklarını canlandırdığı
için, şüphesiz farklı dünyaların insanları olmamıza rağmen, Murat Güzel’e
buradan teşekkürlerimi sunuyorum.)
Ramis Dara, Akatalpa, Ocak 2011 - Sayı133
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder